پژوهشگر لرستانی عنوان کرد:

نعمتی که برای مردم پلدختر و معمولان مصیبت شد

مردم پلدختر و معمولان همچنان منتظر احیای مشاغلی هستند که حذف آنها بواسطه احداث آزاد راه خرم- زال، نان بیش از سه هزار نان آور خانواده ها را آجر نمود.

به گزارش تاف نیوز، حسام شفیعی پژوهشگر لرستانی طی یادداشتی که برای روشنا نیوز ارسال کرده است، نوشت: آزاد راه خرم زال نامی بسیار آشنا برای مردم ایران خصوصا منطقه پلدختر و معمولان است، از افتتاح آزاد راه خرم آباد پل زال که بعدا توسط رییس جمهور وقت “خرم- زال” نامیده شد، اکنون بیش از ۵ سال می گذرد، طرحی که اگر چه برای دیگران نعمت بود ولی بعبارتی برای مردم محروم و مظلوم شهرستان پلدختر یک مصیبت شد.

عملیات ساخت آن حدود سال ۱۳۸۴ آغاز شده بود در حد فاصل دو شهر خرم‌آباد و اندیمشک به طول ۱۰۴ کیلومتر قرار گرفته است.

بطور رسمی در یازدهم آبان ماه ۱۳۸۹ با حضور رئیس جمهور و جمعی از مسئولین کشوری و برخی نمایندگان استان لرستان افتتاح شد، کاهش تصادفات، کاهش زمان سفر، صرفه جویی چهار صد میلیارد ریال در مصرف سوخت، کاهش بار ترافیکی از جمله عواملی بودند که در احداث این طرح را توجیه می کردند.

دکتر محمود احمدی نژاد رییس‌ جمهور وقت ایران به بهره‌برداری از آزاد ‌راه خرم‌آباد – پل زال اشاره کرد و گفت: وقتی یک آزاد‌ راه به بهره‌برداری می‌رسد، پیشرفت آبادانی و ثروت به دنبال دارد.

زمان افتتاح این طرح که نماینده وقت مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی در سخنانی در حضور احمدی نژاد گفت: آزاد راه خرم آباد – پل زال از جمله طرح های معوق دولت های گذشته است و این پروژه با همت مضاعف و تلاش گسترده دولت عدالت محور احمدی نژاد به بهره برداری رسید تا شعار “ما می توانیم” دولت در لرستان اجرایی شود.

علی کاییدی اظهار داشت: احداث آزاد راه خرم آباد – پل زال یک افتخار بزرگ و ملی از توان و تعهد متخصصان و مهندسان ایرانی است که باید از آن به عنوان یک شاهکاری مهندسی یاد کنیم. (رجا نیوز سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۹)

بهره‌برداری رسمی از طرح آزاد راه خرم‌آباد- پل زال در حالی با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد که معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور این پروژه را یکی از عجایب هفت‌گانه راهسازی دانست.

۵۰ درصد از هزینه ساخت این طرح را دولت و ۵۰ درصد آن را هم بخش خصوصی تامین کرده است که سهم دولت در مدت ۵ سال از محل صرفه جویی در مصرف سوخت خودروها برگشت داده خواهد شد و بخش خصوصی هم دست کم در ۱۸ سال حق دریافت عوارض از این آزادراه را خواهد داشت.

اما پیامدهای منفی احداث این آزاد راه و تلاش جهت جبران آن ها جدی گرفته نشد، گر چه از فاصله لرستان به خوزستان شصت کیلومتر کاسته شد اما بین هزاران شاغل و شغل های شان فاصله ها بوجود آمد، بطوریکه باعث حذف بیش از سه هزار فرصت شغلی از شهرهای پلدختر، معمولان و شهر ویسیان شد. احداث این آزاد راه باعث شد که بیش از ۲۰۰۰ هکتار از جنگل های بلوط میانکوه شرقی نیست و نابود شوند. احداث آزاد راه خرم – زال حمله به طبیعت بکر و زیبایی بود که در سفرنامه سیاحان به بهشت طبیعت استان معروف بود. خرم – زال را بایستی بزرگترین قاتل درختان بلوط لرستان معرفی نمود.

مردم شهرهای پلدختر و معمولان بیشترین خسارات را از احداث این پروژه متحمل شدند، علاوه بر پیامدهای منفی اقتصادی از نظر اجتماعی و فرهنگی نیز خرم- زال باعث مهاجرت بسیاری از مردم پلدختر و معمولان به حاشیه شهرهای دیگر شد و تبادل فرهنگی مسافران و رانندگان با مردم این شهرستان قطع شد و فرصت هم افزایی فرهنگی و اجتماعی از مردم این دیار گرفته شد.

وا کردن زخم هایی که بواسطه ی احداث این  آزادراه بر پیکر مردم این دیار وارد شد، می تواند تذکری برای مسئولین باشد تا جهت جبران، اقداماتی عاجل انجام دهند. انتخاب مسیر خرم آباد – پلدختر به عنوان مسیر گردشگری می تواند تا حدودی به جبران خسارات وارده ناشی از احداث آزاد راه خرم -زال منجر شود، گردشگری شدن جاده ی خرم اباد -پلدختر نیاز به همت و توجه جدی مسئولین دارد اگر گردشگری شدن مسیر خرم اباد -پلدختر در بروکراسی اداری و کم توجهی مسئولین گم نشود می تواند رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به پلدختر و معمولان بازگرداند.

مردم پلدختر و معمولان همچنان منتظر احیای مشاغلی هستند که حذف آنها بواسطه احداث آزاد راه خرم- زال، نان بیش از سه هزار نان آور خانواده ها را آجر نمود.

نماینده فعلی مردم پلدختر و معمولان در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان لرستان که در شهرستان پلدختر برگزار شد به محرومیت شهرستان پلدختر اشاره کرد و اظهار داشت: احداث آزاد راه خرم زال در حالیکه برای دیگران نعمت بود برای مردم شهرستان پلدختر مصیبت شد.

سید حمیدرضا کاظمی اظهار داشت: علیرغم آمار بالای بیکاری در شهرستان پلدختر با احداث آزاد راه خرم– زال، شهرستان پلدختر و بخش معمولان در حاشیه قرار گرفته و بیش از ۳۰۰۰ شغل خدماتی تعطیل شده و تاکنون هیچ اقدامی جهت حل مشکل بیکاری این خانواده‌ها صورت نگرفته است که باید جهت جبران خسارات وارده اقدامات مناسب در این زمینه اجرا شود.

  • صاحب امتیاز پایگاه خبری دیار بالاگریوهv